Insamlingsstiftelse

Hej! Vi har stött på problem med att registrera ett företagskonto hos en bank för vår insamlingsstiftelse och undrar om ni kan hjälpa oss med detta? Vi skulle vara väldigt tacksamma för all hjälp och alla tips ni kan ge! Tack

1 gillning

Hej @Insamlingsstiftelse vi är inte någon auktoriserad hjälp vad gäller det :stuck_out_tongue: utan bara ett forum där vi försöker hjälpa varandra… men beskriv mer i detalj vad för slags problem ni har stött på så kanske vi kan hjälpa till? Vet ej om insamlingsstiftelser får ha företagskonto eller om de ska ha något speciellt slags konto för sin typ av verksamhet? Mvh, Anna

Hej igen Anna, ja, en insamlingsstiftelse kan ha ett företagskonto, särskilt om stiftelsen ska bedriva kommersiell verksamhet och är vinstdrivande. Vår stiftelse heter Safe Africa Together Foundation och vårt mål är att förbättra livskvaliteten i Afrika. För att finansiera våra insatser planerar vi att bedriva handel- och restaurangverksamhet.

Vi har varit i kontakt med bland annat Swedbank för att öppna ett företagskonto, men fick avslag med hänvisning till penningtvättlagen. Vi vill naturligtvis inte att vår insamlingsstiftelse ska förknippas med denna lag, och därför undrar vi om du har några rekommendationer på andra banker i Sverige som kan tänka sig att öppna ett företagskonto för insamlingsstiftelser. Tack på förhand för din hjälp!

1 gillning

Åh jag förstår och tack för din fråga återigen @Insamlingsstiftelse . Jag har verkligen ingen koll på detta område tyvärr :confused: men jag har ju en lista med vilka som kan erbjuda företagskonto så testa hos alla dem? Företagskonto - jämförelse mellan bästa bankerna för företag
det är alla aktörer som erbjuder företagskonto. Om ni inte lyckas med någon av dem så har ni testat alla som går dessvärre :stuck_out_tongue:
Banker får neka företag/stiftelser att öppna företagskonto så de har ju inte gjort någonting fel och det är ingenting som inte säger att resten inte kommer neka er heller. Ni får väl se över er ansökan och specifikt kring frågorna som berör just penningtvätt och svara bättre i nästa ansökan, tänker jag mig. Många banker ser er nog som riskkunder och sådana vill man ju inte ha för det kräver mer arbete av dem liksom. Önskar er lycka till ändå!! Hoppas det löser sig :slight_smile: