Undrar om någon här har erfarenhet av följande situation.
Jag arbetar som konsult på ett bolag och är uthyrd till en större kund på ett långvarigt uppdrag. Nu funderar jag på att ta tjänstledigt för att starta eget företag. Det jag skulle vilja är att fortsätta arbeta mot samma kund, fast då som egen konsult via mitt bolag.
Jag vet att det finns en lag om rätt till tjänstledighet för att bedriva näringsverksamhet:
Lag (1997:1293) om rätt till ledighet för att bedriva näringsverksamhet
Jag har läst att man får vara ledig i upp till sex månader, men att verksamheten inte får konkurrera med arbetsgivarens verksamhet och att det inte får innebära väsentlig olägenhet för arbetsgivaren.
Har någon här tagit tjänstledigt för att starta eget och fortsatt jobba åt samma kund?
Hur hanterade ni det juridiskt och praktiskt?
Gick arbetsgivaren med på det, eller blev det nej på grund av konkurrens?
En till fråga som jag funderat över:
Skulle det kunna vara en idé att byta mäklare/partnerbolag och fortsätta uppdraget via den vägen utan att involvera mitt nuvarande konsultbolag direkt, eller är det bättre att vara helt rak och transparent från början? Jag vill göra rätt för mig, men är nyfiken på hur andra resonerat kring den balansen.
Alla erfarenheter och tips uppskattas. Tack på förhand.
Hej har du kikat i anställningsavtalet mellan dig och arbetsgivaren? Brukar finnas kunkerrensklausul just för att undvika att anställda går över till annan konsultfirma mot samma kund.
Vad säger kunden om att du går från anställd till egen?
Gör man det mitt i uppdraget kan det verka märkligt om inte bollat idén med kunden?
Annars skulle jag nog göra det när kontraktet går ut eller börja hos en annan kund som egen.
Kul att du vill gå från anställd till egen, det är en spännande resa!
Hör av dig vid fler funderingar.
Hallå och tack för frågan @Gemet och svaret @Mekanik-konsult . Precis som Mekanik-konsult säger så måste du få koll på vad som står i ditt anställningsavtal och då särskilt konkurrensklausulen. Det brukar stå 6 månader där vad gäller konkurrerande verksamhet. Så länge du inte är på exakt samma kund eller tar en av deras kunder (utan en helt ny kund helst som de inte har ens bearbetat eller har avtal med) så är det nog fine, men det brukar vara big NO-NO att sno befintliga kunder, så att säga. Kunden kanske inte bryr sig, såklart, men din arbetsgivare och framtida konkurrent bryr sig jättemycket. Jag tycker att det är oerhört tråkigt med dessa konkurrensklausuler, men det är som det är. Snacka med din nuvarande chef om att du är sugen på att starta eget och börja frilansa. Se lite hur de reagerar. Är de glada för din skull kanske du kan prova att fråga lite mer kring hur konkurrensklausulen fungerar, men verkar de inte glada för din skull så kan du ge dig på att de kan fightas med näbbar och klor för att behålla uppdraget inom bolaget. De vill ju förmodligen tillsätta någon annan konsult på din roll sekunden du lämnar liksom. Det är det som de har i kikaren, nämligen.
Att byta mäklare och gå via någon annan är ju som att gå till en konkurrent och det är ju inte tillåtet enligt konkurrensklausulen, men LÄS konkurrensklausulen först. Står det ingenting om konkurrerande verksamhet så kan du vara lycklig för då har de åtminstone inte någon avtalsrättslig ensamrätt till kunden, men det kan fortfarande bli otroligt sura miner om du tar med dig uppdraget till din egna låda gå försiktigt fram här - det är minerad mark tyvärr <3
Btw, jag har hört talas om folk som har lyckats sno med sig kunden till sin egna låda, men i de fallen har de inte gjort det öppet, utan i hemlighet, så att säga. Det är inte att rekommendera generellt, skulle jag säga jag tror att det är ganska svårt att få med sig uppdraget den öppna vägen, men försöka kan man ju alltid göra genom att inleda dialog med din chef om det!! Lycka till!!!