Undrar om någon här har erfarenhet av följande situation.
Jag arbetar som konsult på ett bolag och är uthyrd till en större kund på ett långvarigt uppdrag. Nu funderar jag på att ta tjänstledigt för att starta eget företag. Det jag skulle vilja är att fortsätta arbeta mot samma kund, fast då som egen konsult via mitt bolag.
Jag vet att det finns en lag om rätt till tjänstledighet för att bedriva näringsverksamhet:
Lag (1997:1293) om rätt till ledighet för att bedriva näringsverksamhet
Jag har läst att man får vara ledig i upp till sex månader, men att verksamheten inte får konkurrera med arbetsgivarens verksamhet och att det inte får innebära väsentlig olägenhet för arbetsgivaren.
Har någon här tagit tjänstledigt för att starta eget och fortsatt jobba åt samma kund?
Hur hanterade ni det juridiskt och praktiskt?
Gick arbetsgivaren med på det, eller blev det nej på grund av konkurrens?
En till fråga som jag funderat över:
Skulle det kunna vara en idé att byta mäklare/partnerbolag och fortsätta uppdraget via den vägen utan att involvera mitt nuvarande konsultbolag direkt, eller är det bättre att vara helt rak och transparent från början? Jag vill göra rätt för mig, men är nyfiken på hur andra resonerat kring den balansen.
Alla erfarenheter och tips uppskattas. Tack på förhand.
Hej har du kikat i anställningsavtalet mellan dig och arbetsgivaren? Brukar finnas kunkerrensklausul just för att undvika att anställda går över till annan konsultfirma mot samma kund.
Vad säger kunden om att du går från anställd till egen?
Gör man det mitt i uppdraget kan det verka märkligt om inte bollat idén med kunden?
Annars skulle jag nog göra det när kontraktet går ut eller börja hos en annan kund som egen.
Kul att du vill gå från anställd till egen, det är en spännande resa!
Hör av dig vid fler funderingar.