Konkurrenskalusuler

Hej, vad har ni för erfarenhet av konkurrenskalusuler?
Min specifika fråga gäller om jag har ett uppdrag som går via en mäklare och uppdraget är på 1 månad men själva klausulen är på 1 år , det innebär att jag inte får jobba med mäklarens kunder i 1 år. Är detta normalt? Jag känner att klausulen borde vara 1 månad efter avslutad projekt isåfall. Vad säger ni?

Hej, bra fråga! Jag har aldrig hört talas om att konkurrentklausulen faktiskt används i praktiken, så det kan vara bra att ha med sig. Man kan också fråga om lov i specifika fall om att få undgå den, har jag hört, och då har det varit okej och man har gjort en muntlig överenskommelse om att skippa den. Jag har dock aldrig behövt/provat att bryta mot en sådan själv :stuck_out_tongue: så jag vet inte.

Ett år låter generellt väldigt långt. Jag kommer ihåg att jag har sett 6 månader och att det är vanligt. Anledningen är ju för att de vill att kunden ska “köpa loss” kontraktet och då betala jättemycket pengar (ofta 12xmånadslön eller något liknande till mäklaren/konsultbolaget) för att få anställa personen i fråga istället för att ha dem som konsult.

Att byta från att ha ett mellanhandskontrakt (med en mäklare emellan) till ett direktkontrakt är en annan grej. Det har jag också hört talas om. De gånger jag har hört talas om det har det “gjorts under bordet” och inte med mäklarens vetskap. Mäklaren skulle garanterat bli helt galen om de fick reda på en sådan grej, men jag undrar om de faktiskt skulle göra slag i saken och orka gå till rätten om en sådan grej… vet inte riktigt hur detta fungerar!

Andra som också har erfarenheter får jättegärna bidra till diskussionen då jag vet ganska lite om det här! :slight_smile: det är en intressant frågeställning!