Måste man jobba med sälj som frilansare?

Måste jag vara duktig på att sälja in mig själv och jobba aktivt med sälj för att vara frilansare eller kan man lyckas ändå?

Nej, det måste man verkligen inte. Det är en vanlig myt att man måste göra det. De allra flesta har konsultmäklare som fixar intervjuer åt en. Så länge som du gör ett bra intryck på intervjun så behöver du inte aktivt sälja in dig själv någonting mer efter det (annat än att vara normalt trevlig och tillmötesgående), utan då är du ute på uppdrag och jobbar inom ditt vanliga kompetensområde troligtvis (som kanske inte har någonting alls med sälj att göra).

Ja precis! Jag skulle säga att konsultmäklarna utför en motsvarande roll som säljarna på ett konsultbolag. Så att gå från t.ex. anställd konsult till frilansande konsult innebär ju inte mer säljarbete från konsultens sida. Det blir till och med bättre eftersom man anlitar en konsultmäklare till sitt egna lilla bolag och blir deras kund, vilket gör att de är mer lyhörda för ens önskemål än vad säljarna på ett konsultbolag normalt är.

2 gillningar