Jag tycker mig ha börjat märka att fler och fler uppdrag annonseras ut som 50%-iga åtaganden men där man lägger till att uppdraget under vissa tider kan komma upp i 100%. Känslan jag får är att det egentligen bedöms som ett 100%-igt uppdrag men att man som slutkund önskar att konsulten arbetar så lite som möjligt och står standby annan tid. Problemet som jag ser det är att det blir svårt att kombinera ett sådant uppdrag med ett annat 50%-igt uppdrag för i värsta fall kan man stå där med 2 uppdrag som kräver 100-ig arbetsinsats samtidigt. Jag kan på ett sätt förstå slutkunden för om arbetsbelastningen i ett uppdrag är ojämn så vill de naturligtvis inte att man fakturerar för mer än de har behov av men samtidigt måste ju vi som konsulter då hela tiden anpassa oss och stå till förfogande hela tiden. En vän till mig kallar detta för McDonalds-konsulting då det blir lite som en slags timanställning.
- Är det bara som jag tycker mig se detta fenomen eller har andra gjort liknande noteringar?
- Vad tycker ni andra om detta?
- Har någon erfarenhet av att ha 2 olika 50%-iga uppdrag där det blivit problem?