Uppdrag på 50% (men upp till 100% under perioder)

Jag tycker mig ha börjat märka att fler och fler uppdrag annonseras ut som 50%-iga åtaganden men där man lägger till att uppdraget under vissa tider kan komma upp i 100%. Känslan jag får är att det egentligen bedöms som ett 100%-igt uppdrag men att man som slutkund önskar att konsulten arbetar så lite som möjligt och står standby annan tid. Problemet som jag ser det är att det blir svårt att kombinera ett sådant uppdrag med ett annat 50%-igt uppdrag för i värsta fall kan man stå där med 2 uppdrag som kräver 100-ig arbetsinsats samtidigt. Jag kan på ett sätt förstå slutkunden för om arbetsbelastningen i ett uppdrag är ojämn så vill de naturligtvis inte att man fakturerar för mer än de har behov av men samtidigt måste ju vi som konsulter då hela tiden anpassa oss och stå till förfogande hela tiden. En vän till mig kallar detta för McDonalds-konsulting då det blir lite som en slags timanställning.

• Är det bara som jag tycker mig se detta fenomen eller har andra gjort liknande noteringar?
  • Vad tycker ni andra om detta?
  • Har någon erfarenhet av att ha 2 olika 50%-iga uppdrag där det blivit problem?
1 gillning

Hej @Blomhammar och tack för ditt inlägg. Intressant. Jag vet MÅNGA som vill ha uppdrag på deltid så i så fall är det ju positivt om fler sådana uppdrag kommer ut, men det är dock ingenting jag sett själv så jag känner inte igen mig i den beskrivningen du ger. Det är snarare så att de “prutar” på timarvodet än på beläggningen, så att säga.

Har man en god relation med kunden och känner denne bra så är det nog inga problem att växla upp och ned i samförstånd med uppdragsgivaren. Alla är ju människor till syvende och sist och även uppdragsgivaren. Förklarar du för den personen att du behöver ett annat 50%-uppdrag samtidigt är det ju egentligen inget konstigt med det och det måste skrivas tydligt i kontraktet kring när det förväntas extrajobb och hur der ersätts (exempelvis kvällar eller helger vid högre belastning).

De jag känner som kör deltidsuppdrag vittnar om att det funkar jättebra. Nyckeln är att ha en tight dialog med uppdragsgivaren och leverera på en hög nivå.

lycka till :slight_smile: <3