Snabb fråga angående det här med att gå med i konsultbolag och bli inhyrd via sitt företag. Hur ställer sig dessa bolag (från din lista) sig till om man har ett utländskt företag? Exempelvis om jag bor i Spanien och har ett spanskt företag där jag vill gå med i dessa nätverk?
Bra fråga. Jag tycker att remote-vänliga uppdrag över lag har varit svåra att få tag på på sistone, skrev lite om det i denna tråd: Bra idéer om att hitta distansuppdrag - Nr 4 av Per
Hur ser aktiebolagsreglerna ut för spanska bolag? Går det att få vettiga ansvarsförsäkringar och liknande? Sådana aspekter kan ju vara viktiga, oavsett om du har ett svenskt, spanskt eller annat bolag.
Hej @anonym1 och tack för din fråga och ditt svar @Per. Jag vet att de föredrar svenska bolag. Sedan går det nog att lösa för vissa, men det blir lite extra krångel. Det kan variera bland olika mäklare också vilka som accepterar vad. Vissa ställer kravet att det måste vara ett svenskt bolag, dessvärre. Jag tror att du måste fråga mäklaren. Det går inte att säga någonting generellt här. En konsekvens av att fakturera från utländskt bolag är ju att exempelvis momsen/skatt hanteras annorlunda. Har du någon specifik mäklare i åtanke så fråga gärna den? Stort lycka till!!