Egenavgift för frilansare

Hej Anna!
Är ytterst tacksam för alla klargöranden i konsultdjungeln.

Som jag kan se det i ditt exempel så är inte egenavgiften med för frilanskonsulten. Har jag fattat det rätt?
Egenavgiften är ju nästan 50% när man har eget företag - i så fall är ju resultaten ganska missvisande.

Frågar åt en vän… :slight_smile:

Mvh
Jennie

1 gillning

Nu är inte jag Anna, men egenavgiften är endast aktuell om man frilansar genom en enskild firma. Det kan man göra, men många förespråkar att man i stället gör det genom ett eget aktiebolag. I så fall kan man jämföra egenavgiften med den arbetsgivaravgift som ens aktiebolag behöver betala i samband med löneutbetalningar.

1 gillning

Hej @Anonym2 och tack för frågan och för svaret @martin och det stämmer precis som Martin säger. Jag antar genomgående att man startar eget AB och inte egen firma och jag argumenterar varför i min Frilansarguide (det finns flera anledningar till varför det är bättre rent objektivt för en frilansare över en viss omsättningsnivå) så ursäkta om det inte framgick, men det var kanske så självklart för mig :stuck_out_tongue: hur som helst kan egenavgiften absolut jämföras med arbetsgivaravgifterna, men de är ju med i min jämförelse :slight_smile: så hoppas det inte känns missvisande längre och säg jättegärna till annars! Tack för feedback :slight_smile: