För oss som inte är utvecklare eller designers

Har följt denna trend med att allt fler blir frilansare och själv stått vid tröskeln och inte riktigt vågat ta steget flera gånger. Anledningen har varit att när jag screenar vilka uppdrag som finns där ute så har det i princip varit översvämning av förfrågningar på utvecklare och designers.

Själv har jag min kompetens inom projektledning, Product management, Product coach.

Jag ser nu senaste åren att just området Product management har börjat hetta till och fler företag hoppar på tåget med Product thinking.

Min fråga till detta community är om det finns andra här som frilansar inom Product eller angränsande områden och hur det ser ut med uppdrag och nivån på arvode. Jobba Remote vs on site. Vad är era erfarenheter?

Vill gärna få kontakt med er andra som frilandet inom dessa områden och utbyta erfarenheter.

1 gillning

Hej @Jedimaster tack för ditt inlägg! Vad roligt. Jag själv frilansar inom produkt som product manager/product owner ofta. Har också varit tekniskt projektledare osv. Jag har hållit på med detta i fyra-fem år nu och det var en liten svacka under Covid, men annars har jag kunnat få uppdrag ganska lätt. Notera dock att dessa uppdrag ofta är INTERIMSUPPDRAG (typ folk går på föräldraledighet) och inte linjeuppdrag (som ofta utvecklare har). JAg har varit med om organisationer som har som strategi att ha en utvecklare i teamet som alltid är konsult för att det höjer leveransnivån typ. När det kommer till product manager-rollen vill man oftast att det ska vara inhouse/dvs anställd för att det är en viktig, strategisk och långsiktig roll i företaget som ofta också är lite kulturbärare. Utvecklare ser man (sorligt, men sant) ofta som lite mer folk “på golvet” och folk som levererar enligt “löpande bandet”-princip. Interimsuppdrag finns det ganska mycket om, men det beror självklart på din senioritet, erfarenhet osv. det hjälper nog att ha en lite tyngre utbildning i dessa sammanhang också, men framförallt erfarenhet av liknande organisationer/produkter mm. Arvode per timme för en hyfsat senior product manager i dessa tider skulle jag säga är omkring 1000 kr i timmen. För en ganska senior(!).

Om det är ett vettigt alternativ för dig hänger nog framförallt på hur attraktiv du är på arbetsmarknaden, vad du har för lön idag och vad din långsiktiga motivation till att bli frilansare/egenföretagare egentligen är, skulle jag säga :slight_smile:
Mvh,
Anna

1 gillning

Projektledning är ju oerhört lämpligt att konsulta inom känns det som. En klassisk product manager-roll är lite svårare, tänker jag.

Tror att du själv har minst lika god erfarenhet som vi andra kring “hur det fungerar i din del av branschen”. Hur brukar det se ut? Storlek på företag?

Vi projektledare har ju ofta den finessen att vi kan sälja in våra uppdrag och förlängningar (åt själv eller andra). Lättare att bli förlängd med andra ord. Kan hända att du som “coach” behöve jobba lite mer aktivt med att få in uppdrag.

Spekulerar.

1 gillning

@Simon håller helt med!! Projektledning är väldigt lämpligt att konsulta och frilansa inom. Det är ju på uppdragsbasis per definition :stuck_out_tongue: med ett end date. Product manager, som jag skrev innan, är ofta mer av en linjeroll och interimsuppdrag. Tack för ditt inspel :slight_smile: