Föräldrapenning och föräldralön för frilansare

Hej!

Om man ska gå på föräldraledighet längre fram, borde man tänka på något särskilt om man ska frilansa? Efter vad jag läst kan man fixa till både föräldrapenning och föräldralön själv - rätta mig gärna om jag har fel nedan!

  1. Föräldrapenning från försäkringskassan: Om man är obelagd några månader före ledigheten så borde det inte göra något så länge man ändå fortsätter vara “heltidsanställd” i sitt eget bolag, och helt enkelt fortsätter betala ut lön för de månaderna också (t ex minsta lön för att uppnå max föräldrapenning). Annars har jag hört att har man haft en enda dag där man inte jobbat (t ex mellan 2 jobb), så kan man missa ordentlig föräldrapenning och får istället lägsta möjliga utbetalning. (“Om du har arbetat kortare tid än 240 dagar i följd innan barnets föds får du 250 kronor per dag”.)

  2. Föräldralön/Topping: Ganska lätt spara ihop till sin egen “föräldralön” (toppa upp föräldrapenningen närmare “riktiga” lönen) på några månader där man är belagd, om man nu ens känner att man behöver ta ut mycket under föräldraledigheten.

Tack på förhand!

1 gillning
  1. Försäkringskassan “ska” i teorin titta framåt för att bedöma din lön, och att se på historisk lön är bara en riktlinje. Ett särskilt undantag finns om du gått över från att vara anställd, då du (under 36 månader från att företaget startades, ett “uppbyggnadsskede”) kan ha rätt till att få din SGI-bedömning gjord utifrån en jämförelse med vad du “hade” tjänat om du fortsatt att vara anställd. Se länk

Alltså borde de inte “luras” av att du håller lönen hög (trots att du är obelagd), utan bedömningen “borde” göras utifrån ett framtidsperspektiv. I praktiken stämmer det såklart det du säger - att om du varit anställd och fortsatt att ta ut lön ska det inte vara några problem, och det kommer att göra bedömningen enkel.

  1. Absolut, och som ensam aktieägare behöver du inte ens ha någon form av avtal (mig veterligen) med dig själv för att kunna motivera en lön som inte står i förhållande till dina intäkter - alltså, vill du betala lön även under föräldraledigheten får du göra det.

I praktiken finns det nog två sätt att skatteplanera det, beroende på vad du har för förväntade intäkter. Ett sätt (som jag inte skulle rekommendera, då det bryter mot andemeningen i hur Försäkringskassan “bör” arbeta och hur du bör rapportera förväntade intäkter) är att ha hög lön innan föräldraledigheten för att maxa din SGI. Det sättet borde vara mest lönsamt om du ligger på en något lägre lön än brytpunkten för statlig skatt.

Det andra sättet borde vara att jämna ut lönen över tid, så att du helt enkelt skatteoptimerar utifrån förväntningen att dra in mindre pengar under den period där du är föräldraledig.

PS. I ett helt annat perspektiv - att vara egenanställd som förälder kan verkligen vara fantastiskt bra! Det skulle kunna vara lite besvärligt om du har det kämpigt och känner att du “måste” jobba, men det kan också vara bra. Jag har en kund som är fine med att jag under perioder jobbat oregelbundna arbetstider och/eller helt enkelt fakturerat mindre, för att få ihop livet här hemma. Visst kan man komma överens om sånt med sin arbetsgivare också - men som egen har du en motpart mindre, och kan dessutom ha större finansiell frihet (givet att du kommit igång med arbetet och bufferten ordentligt).

Lycka till!

1 gillning

Tack Simon, superbra svar! Gillar även tilläggen om annat perspektiv!! :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Tack! Missade egentligen grundfrågan “borde man tänka på något” (…). Det är väl frågan om lite extra finansiell stabilitet (och allmän stabilitet). Jag startade eget när vårt första barn var drygt 1.5 år och skulle börja på förskola. Det var lite för tidigt egentligen, för inskolningen var inte så lätt. Det hade varit bättre att göra det innan graviditet, eller under mammas föräldraledighet. Det är rätt krävande att starta eget (i jämförelse med att “bara” jobba 100%), och i min erfarenhet kan det gå åt mycket energi åt att vara förälder. Det är väl det man kan tänka på.

Men jag skulle nog snarare fokusera på livssituation än det ekonomiska, åtminstone om du/ni redan har koll på de ekonomiska bitarna (boende, buffert). Om ni har koll på både det ekonomiska och livssituationen nu, så kör (om du kommit så långt att du funderat på det allvarligt, och är intresserad) - både för familjen och av tusen andra anledningar :slight_smile:

2 gillningar

tack så hemskt mycket @Pelle för superbra fråga och @Simon för superbra svar! :slight_smile: jag kan inte så mycket än inom det här området, men håller med om i princip allt som Simon säger. Det finns ju ett tak på föräldrapenningen. Du kommer aldrig få ut mer än X kronor (som brukar ändras/höjas varje år) så det hjälper inte att höja sin egen lön ändå för att få ut mer av Försäkringskassan :stuck_out_tongue: jag får räkna på det här mer i detalj när det blir aktuellt för mig och kan då skriva en utförlig artikel på ämnet. Stort lycka till som egen och som förälder så länge :slight_smile: