Nybliven förälder och föräldrarpenning

Hej Anna.
När det kommer till föräldrapenning vet du hur det funkar om man redan har barn och sen startar sitt bolag måste man jobba ett år på sitt bolag innan man kan ta full föräldraledighet. Jag jobbar för tillfället på ett företag där jag varit över ett år.

1 gillning

Hej @AdemSen föräldrapenning får du från försäkringskassan upp till en viss nivå och sedan brukar företag ibland toppa upp lönen. Om man har hög lön så slår man i taket för föräldrapenningen och då får man bara ut en liten del av sin ursprungliga lön under föräldraledigheten, men företag toppar alltså upp denna ibland. Precis som vilket företag som helst så kan du själv också toppa upp din egen lön under föräldraledigheten, men det förutsätter att du har pengar i bolaget som du kan ta ut som lön.
När det kommer till själva föräldrapenningen så kollar försäkringskassan vad du har haft i lön den senaste tiden och baserar dina utbetalningar från dem på det (så det har ingenting med att göra om du är egen eller inte - här får alla samma villkor). Det är själva “upptoppningen” som du antingen kanske får av din arbetsgivare som anställd ELLER ger till dig själv som egenföretagare om du vill och kan.
Tack för din fråga och hoppas jag redde ut den(?) säg till om du undrar över någonting mer!
Ha en fin dag,
Anna

För nystartade bolag finns (åtminstone fanns det 2022) ett undantag som möjliggör att förväntad lön avgörs utifrån din bransch istället för din lön. Det kallas uppstartsfas.

I teorin är det även så att föräldrapenning (SGI) ska grunda sig på framåtblickande förväntad lön, men i praktiken brukar man titta bakåt 6 månader för att det är lättare. Men om du är egen företagare och inte är i uppstartsfas är det viktigt att tänka på - löneuttag ska bedömas vara hållbart.

Du kan höra av dig till FK och fråga, de kan vara behjälpliga.

1 gillning