Bolån i övergång anställd -> egen

Hej,

Jag är anställd på heltid men funderar på att göra hoppet till frilans. Jag undrar lite om era erfarenheter om befintliga bolån - hur ser banken på att man säger upp sig och startar eget? Även om man lyckas fixa ett konktrakt hyfsat tidigt så har man inga gamla årsredovisningar eller liknande att visa, och det kan hända att kontrakten bara ligger på ett par månader.

1 gillning

Hej @fishmoose och tack för din fråga :slight_smile: jättebra fråga. Jag har ingen egen personlig erfarenhet av detta eftersom jag aldrig har ägt min bostad (hyr istället), men det jag har hört (och det får du självklart ta med en nya salt eftersom jag inte kan gå i god för informationen själv) är följande:

Om du inte redan har ett bolån när du blir egen kan det vara svårare att få ett bolån första året som egen. Det för att banken ser dig som en större risk som egen än som anställd. Efter ett år och du kan visa upp stabil omsättning osv så ser de inte dig längre som en större risk. Tvärtom (om du har samma företagsbank som privatbank där du ska ansöka om bolån) kan de se dig som en större säkerhet eftersom du har allt samlat hos dem och de har total insyn i din ekonomi. Kan kanske vara bra att ta upp vid förhandling av räntan(?)

Om du redan har ett bolån och blir egen har jag inte hört någonting kring hur det kan påverka. Det skulle väl ungefär vara som att du byter jobb(?) och jag tror inte att bankerna har särskilt bra koll på det eller ens agerar på om du gör det eller KAN agera på om du gör det. Bolånet rullar väl på och så länge som du betalar i tid osv har de ingen anledning att gå in och kolla på dig(?) har svårt att se att de skulle få reda på om du startar eget och säger upp dig ens(?). Det är väl inte som att det finns några automatiska eller manuella dataflöden mellan din arbetsgivare och din bank EFTER att du skaffat bolån (innan skickar de väl anställningsbevis/kontrakt och utdrag på lönespecar, om jag har förstått rätt). Här är jag ingen expert, men jag har svårt att se att det skulle påverka överhuvudtaget om det inte är så att du inte kan betala bolånet för då kollar de nog upp dig och din betalningsförmåga osv. Vi en eventuell omförhandling av räntan vet jag inte vilka uppgifter banken samlar in, men där skulle det väl eventuellt kunna tas upp(?), men jag är skeptisk till det också.
Lycka till och hoppas att någon annan med bättre insikt i den här frågan engagerar sig i tråden :slight_smile: Ha en fin dag!

I själva övergången bör du inte söka nytt bolån, om man säger så. Bankerna vill ha en säkerhet som du förmodligen inte kan ge som “färsk” egenföretagare, och åtminstone inte enkelt. Bankerna är tyvärr inte så pragmatiska, utan rätt byråkratiska. Du ska ha rätt papper och siffror.

När du haft ditt företag igång ett tag är det värt att ha i åtanke att det kan vara lite besvärligare med själva låneansökningsprocessen. Det kan bl.a. efterfrågas årsredovisning för senaste året, och de kollar omsättningen etc. I värsta fall innebär det att du inte kan få bolån, eller har svårare att flytta ditt bolån till en annan bank (och därmed konkurrensutsätta bankerna etc.).

Min uppfattning är att systemet med bolån/banker är rätt riggat för att “alla ska ha en anställning”. I min mening är det en del av “staten och kapitalet”-som sitter i samma båt, dvs. staten tjänar på att folk vill ha “trygghet”, och bankerna tjänar också på det. Du blir en lönsam lånande konsument och flitig arbetare som inte vågar ta risker, och låser upp dig via ditt boende.

Ska inte gå för hårt på det, men det är väl lite av en ideologisk fråga med bolån, och jag tror att många egna företagare (liksom jag själv) har andra perspektiv både på lån och skatter.

TLDR i alla fall: Se till att ha koll på din ekonomi när du gör övergången, säg inget till banken, och förvänta dig att det kan bli lite krångligare. Men framförallt - var inte rädd eller orolig, om du tror att du kan lyckas som företagare är det en stor möjlighet.

1 gillning