Jag är en konsult inom IT, och är sugen på att börja frilansa istället. Jag har läst flera artiklar på området, men jag skulle gärna vilja räkna lite på hur mycket kapital som blir över i bolaget efter uttagen lön till brytgräns, utdelning, tjänstepension, försäkringar, etc. Jag har läst Denna gryma artikel, men jag saknar det interaktiva. Är det någon som vet om det finns något excelark eller liknande där man kan labba med siffrorna?
Tack för frågan @CSRF och svaret @martin kul att du hittat till min hemsida! Jag skulle verkligen vilja komplettera min artikel med lite interaktiva “lönekalkylatorer”, som du efterfrågar, men det har jag inte hunnit med. Jag har, precis som Martin, lite olika varianter i Excel istället (men som jag ska digitalisera och göra tillgnägliga för alla, är målet). Precis som Martin illustrerar är det många antaganden som behöver göras om verksamheten samt att beräkningen förändras varje år (nya siffror, skatter, avgifter osvosv) så de blir utdaterade väldigt snabbt dessutom hur som helst, grymt att Martin delade med sig av sin och säg till om det skulle vara någonting mer! som du säkert kommer komma fram till borde du börja frilansa istället för att vara anställd konsult följ min frilansarguide så blir du frilansare på nolltid: Frilansarguiden - Hur du blir frilansare | By Anna Leijon och stort lycka till!!
Bra fråga och bra kalkylark. Jag har ett liknande. Skulle rekommendera dig CSRF att bygga ett eget kalkylark, för det blir en bra övning i att tänka till kring hur du skulle vilja driva företaget, hur snabbt du behöver hitta “nästa uppdrag”, vilken rate du vill sikta på, om du vill göra något intressant med extra kapitalutrymme, etc.
När det gäller grundantagandena tycker jag man borde räkna med åtminstone 4 veckors “bänk” per år och dessutom 5 - 10% arbetstidsbortfall (sjukdom, utbildning, VAB, etc.), beroende på hur livet ser ut. I min kalkyl får jag ungefär 1450h/år beräknat.
Det som är trevligt är att om man är “fullbelagd” (90% t.ex.) till hög rate har man “ganska” mycket marginal att leka med, om man är nöjd med lön till brytpunkten och utdelning utifrån löneutrymmet (50%). Och med den “lönen” (ersättning efter skatt) ligger du så bra lönemässigt att ytterst få arbetsgivare kan konkurrera.