Någon som har erfarenhet av Folq?

Hej!
Jag har jobbat som egenkonsult med C# .NET, SQL och CSS/HTML/JavaScript inom fintech i över 6 år. Jag skulle vilja byta mot norska marknaden och jobba 100% på distans för att bli lite friare i övriga livet. Är det någon som har koll på Folq eller någon annan konsultfirma som inriktar sig mot den norska marknaden? Vet någon vad för timlön man kan sikta på där och om det går att jobba 100% distans?

1 gillning

Hejsan @gullowlery och tack för din fråga. Jag har personligen inte så bra koll på norska marknaden, men jag kan höra mig för om återkomma :slight_smile:

Hej igen, fick två separata svar:
“kikade lite för något år sen, just via Folq…
De kunder jag prata med då var inte remot vänliga
O de ville bara prata norska, inge engelska
Timprisen var inte speciell höga heller (under 1000 sek per h)
Hittade inget uppdrag då som funka”

och

“Mitt intryck är att många har gått över til att köra mycket på kontoret.
Men att det fortfarande finns en del som kör 100% remote, eller 95% remote och att man träffas vid några få tillfällen.
Nu känns det som att marknaden är rätt död och har varit det ett tag, vilket gör att priserna sätts ned från de stora bolagen. Och det är betydligt större konkurrens än för några år sedan. Men låt inte det hindra från att prova att hitta något!
Tidigare har priset varit ca 1200-1300, men spannet kan nog ligga mellan 1000-1400 för en med 6 års erfarenhet.”

Lycka till!! :slight_smile:

Fick ytterligare ett svar: :slight_smile:

Hej, jag blev ganska nyligen erbjuden drygt 1000 kr/timme som .NET-utvecklare men de valde en annan kandidat. Jag tror att det är där omkring du borde lägga dig i dag. Tidigare har jag fakturerat mellan 1100-1400. En bra tumregel är att du tar vad du fakturerar i Sverige och lägger på 30-40 %.Back-to-office-kulturen är stark och arbetsgivarna försöker ta tillbaka så mycket makt som möjligt. Arbetsgivarorganisationen NHO har gått ut och sagt att tröskeln för att inte komma in på kontoret skall vara hög, även i snöstorm. Jag följer med på debatten på https://www.kode24.no/emne/kontor/ (Aller Media).Det har blivit någon form av ny standard med tisdag-torsdag på kontoret. Vissa större organisationer som NAV erbjuder mycket hemmakontor men då skall man bo inom landets gränser och tillhöra ett lokalkontor i närmaste stad. Jag har hört att DNB och Equinor också har en del remote där man bara kommer in på månadsmöten etc. Något att tänka på när det gäller norrmän så går både familjelivet och fjällstugan före jobb, så oavsett vilka regler som sätts upp kommer folk att stanna hemma om:

• Barnen har bråkat på skolan
  • Man har en hantverkare hemma
  • Det är någon form av utbildningsdag för lärarna på barnens skola
  • Hunden har bajsat ner en matta
  • Det är påsk
  • Det är rommejula (mellandagarna)
  • Det är klämdag
  • Det är fredag eftermiddag

Vad gäller språket så lär man sig. Norrmännen är vana vid många dialekter och för att någon från Östlandet skall förstå dig så behöver du inte byta ut många ord. Jag tycker även att norrlänningar är lätta att förstå. Jag har svårare för Bergensere och jag får anstränga mig lite extra för att hänga med i snacket med ett gäng från Tröndelag runt bordet. Många längs gränsen är uppväxta med både Ronny & Ragge och Astrid Lindgren på TV. Det gör det lite lättare också.Men för all del, begränsa dig inte till Sverige. Bli medlem och presentera dig hos BrainBase, Folq och Witted. Jag är minoritetsägare i BrainBase och har hållt mig till dom hittills. Jag delar dock bilden av att det är tufft just nu.