Professionell e-post som frilansare – värt att betala för domän + e-posttjänst?

Hej!

Jag funderar på hur viktig e-postadressen egentligen är i kontakt med kunder. Just nu betalar jag för Google Workspace via min domän jag köpte från Squarespace, och det kostar mig ungefär 150 kr i månaden.

Jag har börjat fundera på om det verkligen är värt att betala för en professionell e-postadress (t.ex. kontakt@mittföretag.se) jämfört med att använda en gratis e-posttjänst som Gmail eller liknande. Känns det mer seriöst för kunder med en egen domän? Borde man som frilansare prioritera detta?

Och om man nu vill ha ett professionellt domännamn + e-post, finns det bättre (och kanske billigare) alternativ än Google Workspace? Jag är öppen för andra lösningar, så länge det fungerar bra och känns pålitligt.

Vad använder ni andra som frilansar?

Tips, erfarenheter och åsikter uppskattas!

Tack på förhand!
Ani

1 gillning

Personligen känns det mer seriöst och proffsigt med en @domän. som du äger. Har varit i samma tankar men finns billigare varianter https://purelymail.com/ har jag funderat på men man missar andra fördelar som kalendrar etc

2 gillningar

En domän kostar ca 150 kr per år samt jag antar man måste betala lite till per månad för Gmail eller Office 365 för att få använda sin domän som adress.

För lite pengar och för enkelt för att det inte ska vara värt det. Du behöver inte skapa någon hemsida på adressen.

2 gillningar

Tack för intressant fråga @Ani :slight_smile: och för era bra svar @cristobal och @Ugglan . Mitt svar är att du behöver absolut inte ha en “seriösare” mailadress. Gmail fungerar jättebra och ingen mäklare ellre kund skulle se ned på dig för det, är mitt intryck. Sedan tycker jag att det är roligt med egen hemsida och ett bra sätt att visa upp sig på, men det är absolut inget måste, skulle jag säga. Gratistjänsterna fungerar jättebra! :slight_smile: lycka till!!

1 gillning