Är det okej att ta betalt för positioner på listor på webben?

Jag har byggt upp mitt lilla bloggimperium sedan 2018 och skapar kontinuerligt content inom ämnena Frilans & Tech. Jag är extremt passionerad inom det här. Jag började som en hobby, men nu på senare tid har jag funderat på möjligheten att kunna tjäna pengar på mitt content-skapande på något sätt. JAg har exempelvis blivit approcherad av ett företag som vill sponsra min podcast https://techskaparna.se/, vilket jag tycker är superkul. Jag genomför just nu också ett test där jag låter en konsultmäklare, som jag själv har använt och tycker är bra, synas extra tydligt i min konsultmäklarlista. Det de får är dubbelt så hög rad, sin logga samt komma högst upp i listan och för det här tog jag en liten summa på 3 000 kronor i månaden och testet pågår i tre månader. Jag skriver tydligt ovanför att “De med logga, extra hög rad och som är högst upp i listan har betalat för det.”. Frågan är vad mina läsare/besökare kommer tycka om detta. Vad tycker man generellt om detta? Alla aggregator-listor fungerar i princip så här. Kolla bara på prisjakt, hemnet och så vidare. De samlar information för allmänheten, men ger extra exponering till de företag som betalar en slant för det. Tycker ni att det här känns okej rent moraliskt, funktionerligt, ändamålsenligt, med min lista? Det pågår bara nu under ett första test. Stort tack för all hjälp i den här frågeställningen!

1 gillning

Det är självklart moraliskt okej att ta betalt för en sån tjänst, det enda tvivelaktiga (moraliskt) är ju om det inte framgår. Finns ju lite lagar om dold marknadsföring och sånt också.

Jag tror att det du egentligen vill är att det ska vara “snyggt” och fungera med ditt varumärke. Som läsare tror jag att det verkligen inte är en “stor grej” som sticker ut att ett företag betalar för sin plats. Men om man tittar ordentligt på det blir det lite märkligt. Jag skulle säga två saker:

  1. Du verkar själv tycka att det är lite svårt, och det blir mindre “tydligt” och med mindre självförtroende i att du påannonserar att det är sponsrat då. Jag tror personligen att det blir snyggare ju mer man står för det.
  2. Eftersom du sammanställt så omfattande (och bra) information ligger man redan ganska nära information overflow. Att ta in att någon är sponsrad blir då lite mycket. På så sätt är det mindre “elegant” i sammanhanget.

Ingen big deal, men hade jag varit du hade jag provat byta informationsflödet på sidan lite, haft en tydligare “sponsrat”-disclaimer på det företaget, meden asterisk/hänvisning till kort stycke där du förklarar (inte ursäktar) vad det innebär och varför du lyfter fram dem (och “tillåter sponsring”), men att den informationen kommer efter allt om listan. Kanske ha en annan färg som bakgrund för det sponsrade företaget till och med. Kolla hur andra gör.

2 gillningar