Jag har länge försökt konvertera från att frilansa och sälja min tid per timme till att bara hålla på med mina hobbies, vilka bland annat innefattar att skapa content. Allt från att skapa podcasts, skriva artiklar, spela in filmer och så vidare. Jag vill inte “sälja ut mig” och att folk ska känna att jag är en reklampelare samtidigt som jag ändå tycker det är rimligt att tjäna pengar på content-skapande och det är en massa potentiella sponsorer som mailar mig och vill ha samarbeten. Jag har skrivit en längre artikel om detta här: Vad jag erbjuder för samarbeten som “influencer” | By Anna Leijon
Man kan erbjuda potentiella sponsorer native-artiklar/-avsnitt och så vidare. Eller så kan man ha banner-reklam (som typ förstör hela användarupplevelsen). Eller så kan man skriva/säga att det är sponsrat som en liten del av ett avsnitt/artikel. Sedan kan man självklart också ta betalt av sina följare/lyssnare direkt också, men det tror jag inte att jag har möjlighet till. Som konsument av detta content, vilket alternativ hade man helst föredragit (om man måste välja något)? STORT tack på förhand om någon orkar svara på detta
Allt från att skapa podcasts,
Jag lyssnar på ett antal podcasts via en Patreon feed som låter patreons lyssna på avsnittet utan reklam och någon dag eller fler tidigare än deras gratis version. Kanske det kan vara något för dina lyssnare?
Patreon kan även användas för att automatisk & återkommande ta betalt för en digital vara utanför podcasting. Exempelvis ett program, Community eller coaching
ovan kan jag personligen rekommendera. Här är annars en generell lista från patreon som jag inte vet något om.
Jag gillar även Manager Tools modell där du som betalande medlem får tillgång till deras ”pre-show notes” i form av powerpoints. Nu 17 år senare så ingår mycket mer men det var bara så lätt det började med att tjäna pengar på sin pod.
Du kan ju även själv välja att direkt sponsra något som matchar dina lyssnare.
Gör bara en affiliate länk och nämn dem i din podcast. Om vi är träffsäker i vår lyssnarkännedom så kommer vi skapa en win-win-win. Dvs lyssnarna säger tack “Anna för tipset, den fungerade jättebra”. Affliate företaget säger “Tack Anna en ny nöjd kund till oss” och du själv har gjort ett riskfritt experiment som ger pengar till dig och insikter om det är värt en repeat av denna jämfört med allt annat du kunnat göra. Pretty Links eller liknande tjänster kan även hjälpa dig se om det finns ett intresse från din lyssnarsida men dålig convert på mottagande websida.
Detta går även att göra i gråskalan hur mycket risk du tar och din sponsor tar. En sponsor kan ta all risk och bara luta sig mot statistiken med estimat för din nästa avsnitts nerladdningar och gegrafi etc och ge dig en fix summa. eller så kan du ta all risk och göra som ovan men med en större kickback med en dedikerad kod som är väl avstämd med leverantören genom din kännedom om deras kundbas.
skriva artiklar
På samma sätt kanske du vill lära andra skriva copy-texts som fungerar effektivt?
Då blir det naturligt att blanda in det i din egen blog där du pratar om det för att då och då hänvisa att du klippt ut en fördjupning från exempelvis din Copywriting kurs eller Story Skills Workshop
Kan då kännas helt på sin plats, läsaren har fått ta del av vad som fungerar för dem och de som vill vet en väg framåt för att fördjupa sig.
Jag vill inte “sälja ut mig” och att folk ska känna att jag är en reklampelare
Angående att ta bra betalt för bra arbete så tycker jag att du genom det skapar möjlighet att tjäna några extra bra, vilket oftast spiller över till att bli bättre även för de som inte just nu kan betala.
Samt det viktigaste är att det ger oss utrymme att orka/våga/ha kunskap att/kapacitet att hjälpa någon som behöver lite extra just när det behövs.
Det är även snabbaste & bästa realitycheck’en på om det finns ett värde på kundsidan. Personligen har jag så lätt att tro att alla borde tycka som jag kring exempelvis data integritet, cyber security eller organisationsutveckling. Om det köps och om det fungerar bra för dem är bra instrument för att snabbt bli bättre på det som gör skillnad och inte gå omvägar på senvägar.
Jag tycker också det är svårt att prata pengar. Ett väg ut ur att slippa promota eller hantera pengar kan exempelvis vara Patreon ovan.
Vi är alla olika. Jag är en hjälpare först och främst. Fakturan är för mig personligen inte lika viktigt som att det fungerar bra för mina kunder. Så jag behöver hitta ”stödben” som får min business att fungera riktigt bra ekonomiskt annars skapar jag inte utrymme att fortsätta vara bra på det jag vill vara bra på. Självinsikt och värt att experimentera med vad som känns bra och är effektivt för dig och de som du hjälper en viktig del av business.
(quote Peter Drucker. Business is other peoples money)
Personligen tror jag väl valda promotions får lyssnare, läsare eller kollegor att känna ”hon förstår mig, ja det är viktigt” snarare än orelaterat (för mig) sälj jag dubbeltrycker på skip 30 sec knappen.
Exempelvis lyssnade jag på Security Now 2005 och varje gång någon kund berättade en story om hur hans produkt räddat deras digitala familjefoton eller business dokument så kände jag välbehag av tacksamhet för dennes situation, som jag hade mycket empati för. Jag fick personligen fler exempel jag själv kunde använda för att hjälpa andra förstå deras risk och hur lätt de kunde proaktivt lösa den gratis här och nu. Kanske kan du hitta något liknande?
Angående mäklar-lista websidan du hänvisade till ovan.
En tanke kan vara att om du vet vem den är till för, samt vad den är till för kan du göra som Tim Ferris gjorde vid något tillfälle. Minns inte så har säkert lite fel i nedan.
Han gjorde adwords på sin egen sida där han satte upp fyra ”pre-order” knappar för att köpa en bok.
Sen skrev han den bok med den titel som sålde bäst och gav de andra pengarna tillbaka eller boken som blev skriven med någon annan perk inkluderad.
Finns mycket som skulle underlätta eller effektivisera för både mäklare och underkonsulter (konsult bolag, freelancers mfl) samt freelancers som skriver egna konsultavtal.
Finns alla möjligheter att använda forms.office.com eller andra enkät-system och formulär för ställa enklare frågor kring vad som skulle göra skillnad för dina läsare.
Vad har ni andra sett som fungerat på er?
Dvs content-relaterade saker ni betalat för som ni är tacksamma för att ni gjorde ett år senare?
Hej Anna!
Jag tror faktiskt att det är fel approach att ta betalt via sponsor, och ser istället två olika alternativ.
Alternativ 1 är att själv ha en produkt (t.ex. SaaS-tjänst) som man marknadsför kontinuerligt och över lång tid, gärna med en genomtänkt strategi för att konvertera uppmärksamhet till kunder. Man blir sitt brand, och bygger det genom content. Tyvärr förutsätter det lite att det finns en produkt på förhand, men jag tror att den modellen skapar absolut bäst synergier, särskilt om det content man skapar är så bra att det tränger igenom brus och faktiskt skapar nya kontaktytor - och om man gör det på ett sätt som är så passande för produkten som möjligt.
Alternativ 2 är att “bli sin produkt” och eskalera från gratis content till (eventuellt) betalt content till föreläsningar, till böcker (där merförsäljning skapas varje gång du föreläser - så att du till slut vid en föreläsning drar in mer pengar på royalties än från fee för föreläsningen). Alternativ 2 fungerar bäst på en global marknad, men vill man tjäna pengar så går det i Sverige också. En fördel här är att hitta en betalningsstark nisch, exempelvis ledarskapsutbildning, digital transformation (gärna spetsat t.ex. AI, blockchain för finansiella institutioner, hur man rekryterar kvinnor inom tech, etc.). Kan tänka mig att offentlig sektor har vissa lönsamma områden också, beroende på ambitionsnivå. Men det viktiga här är att hitta en nivå där man får in uppdrag löpande via kontakter som skapas via uppdragen (dvs någon ser dig och vill boka in dig) i kombination med det content man genererar. Tror att denna modell är en utmaning att hålla igång, så det behöver verkligen vara ett “kall”, och man bör utveckla sig själv kontinuerligt. Men det kan nog vara spännande.
Båda metoderna ovanför är sätt att “bli rik”. Alltså du kan skala det från hobbynivå till självförsörjning till mer än så - potentiellt - men det är också tävlingsinriktat. Men så är det med all typ av content, tänker jag. Samma inom exempelvis film, musik, Instagram, podcasts. Alla content-drivna områden är oerhört tävlingsinriktade (ligger något i dess natur) - vinnarna tar det mesta av intäkterna, hobbyisterna gör det de älskar gratis.
Visst kan man förmodligen “bli rik” på att vara bäst på att anlitas för content creation i skrivet format eller i podcastformat, men det är nog bättre att vara Joe Rogan än att vara någon som gästar andras podcasts. Alltså - att skapa ett varumärke som genererar traction.
tack så jättemycket @Ric och @Simon jag håller helt med! Drömmen vore självklart att kunna ta betalt direkt av kunden/konsumenten av ens content. Dock vill jag ju verkligen kunna vara öppen, transparent och tillgänglig för allt och alla i utbildande syfte. Det är också så att de allra flesta hittar till mig organiskt - via Google. Låser jag delar av eller hela mitt content bakom “paywalls” blir det kanske svårare att få in dem och jag lever inte riktigt lika mycket “mitt kall”… Nåja… jag tror att man alltid måste börja gratis och efter ett tag kanske man blir så bra att man kan börja ta betalt på något sätt. Jag håller ju exempelvis på att skriva en bok. Vi får se om/när jag kan konvertera till att skapa content som huvudsysselsättning
Stort tack för alla tips!!