Jag hör av mig till dig då jag hade hoppats på att du kan ge mig lite rådgivning.
Jag vill nämligen starta som frilanskonsult och börja konsulta inom Influencer marketing men även content creation och sociala medier strategier. Jag vet inte hur jag ska börja och det är där jag vill vända mig till dig. Är det okej att starta det eller blir det en konkurrerande verksamhet?
Vill börja lite smått medan jag har min anställning men vill inte göra något dumt.
Hej @Anonym2 tack för din fråga. Om du vill konsulta inom influencer marketing, sociala medier och content creation så låter det väldigt långt ifrån ett managementbolags verksamhet? Du måste nog förklara mer i detalj vad managementbolaget gör, men i mina öron låter det inte alls som konkurrerande verksamhet. Det viktigaste för managementbolaget är nog huruvida ni har samma kunder eller inte. Vad fakturerar managementbolaget för idag och vad skulle du jsälv fakturera för som konsult - om dessa inte överlappar har ni inte konkurrerande verksamheter. Om det är samma sak som ni skulle fakturera för, men du hittar helt egna kunder på hela egna ben så tycker jag personligen inte heller att det är konkurrerande. Dessutom får sådana där konkurrensklausuler inte sträcka sig hur länge som helst. Ofta gäller de bara ett halvår eller så så efter den tiden är klausulen dessutom inte ens giltig längre. Kolla vad det står exakt i ditt kontrakt och LYCKA TILL <3