Betalningsperioder

Jag har märkt att vissa företag har betalningsperioder som sträcker sig över 60 dagar, är det ett vanligt fenomen inom konsulting att det blir så?

Tänker att det alltid är bra med en buffert, men när betalning inte dimper in eller att det tar längre än 60 dagar då blir det ju rätt tight med 2-3 månaders buffert.

Jag upplever att det inte är allt för ovanligt med så långt som sextio dagar som betalningsvillkor. Det finns även vissa exempel på de som får stå ut med upp emot nittio dagar, men det är oftast hos en handfull riktigt stora bolag. Problemet med det var uppe i den offentliga debatten för några år sedan. Jag skulle säga att det åtminstone i Stockholm är vanligare med 30-50 dagar. Går man via konsultmäklare är det nog minst 35 dagar.

Det är så klart bra att ha en buffert i företaget, men givet att du arbetar ungefär heltid och tar ut lön inte allt för långt över gränsen för statlig inkomstskatt (ungefär 46 200 kronor i månaden) kommer du ganska så “automatiskt” få en buffert. Enda undantaget är egentligen när företaget är helt nytt, men å andra sidan kan det vara bra att ha en buffert (som privatperson) då, om man går ut som frilansare utan att veta om man kommer ha uppdrag från första dagen.

1 gillning

Jag har 30 dagar, har inte tänkt på det förr, så tyckte att det lät ganka länge redan det.

Min tanke är väl att man (kunden) vill undvika så mycket strul som möjligt, och ge sig själv en hel månad att hantera fakturan för att det ska igenom alla system, eller något liknande? Och att det blir en naturlig följd av förhandlingsstyrkorna.

Inte som att man borde neka ett uppdrag för en stor kreditvärdig kund bara för att pengarna kommer in upp till någon månad senare.

1 gillning

Vilka bra svar! Jag håller med. Jag ser det som en naturlig del i den dealen som presenteras. I kontraktet står det ju klart och tydligt vilken period som gäller och det är bara att acceptera eller inte.

Jag tycker personligen dock att det är superdåligt. Jag misstänker att det är någon på ekonomiavdelningen som fick en snilleblixt och presenterade för ledningen hur de kan förbättra sin cash management genom att bara ändra en rad i sina underleverantörskontrakt. Det förbättras ju dock bara en månad eller max två. Då ser deras utgifter betydligt mindre ut eftersom man skjuter dem på framtiden en gång.

Av min erfarenhet är det större och äldre företag som ofta gör det här. Ju större du är desto mer hävstång och förhandlingskraft har du med dina underleverantörer. “Vill du jobba med oss är det de här villkoren som gäller”. Jag har till och med varit med om 90 dagar hos en kund. Det var superjobbigt för en liten frilansare, kan jag meddela, men någonting som jag ju accepterade innan jag signade kontraktet så jag visste ju vad jag gav mig in på. Jag tycker dock inte det ska få vara tillåtet.