Budget som egen konssult

Har fått en fråga från en konsult mäklare att räkna på pris och gå över som egen. För att få hyffsat koll har jag försökt gjort en budget med intäkter och utgifter. Men tycker det är svårt att veta vilka utgifter som kan komma, så vad har jag glömt i denna?
Vet att en del av dessa utgifter inte kommer dag 1 eller kanske ens år1 men vill ha med det för att kunna få en så komplett bild så bra det går för att våga ta steget.

1 gillning

Hej @kurik och tack för din fråga. Kul att du har hittat till forumet och ursäkta för sent svar, men får skylla på semestertider :stuck_out_tongue: måånga av kostnaderna som du listat är såklart helt frivilliga och inga måsten. basic är ju lönekostnaderna, men alla försäkringar är frivilliga. Dator, mobil och mobilabonnemang är vanligt att ta på sitt eget bolag. Progamvaror vet jag inte riktigt vilka du tänker på, men åtminstone bokföringsprogram är vanligt och brukar max kosta några tusen kronor per år. Medlemskap är frivilligt likaså utbildning och bil. Bank brukar kosta några hundralappar i månaden. Redovisning allt från någon till några tusenlappar per år till uppemot kanske 10-20 tusen kronor om du outsourcar det helt. Inga direkt förbrukningsinventarier att prata om, men det beror ju på din typ av verksamhet, men troligtvis inte särskilt mycket sådant alls om än något. Hoppas det gav dig en fingervisning i varje fall :slight_smile: allt hänger ju på hur kostnadseffektiv du vill vara också. Exempelvis bokföring kan vara väldigt billigt om du gör allt själv, eller bli en större kostnadspost om du vill outsourca allting så svaret på din fråga är helt enkelt att det beror på, som med allting annat! :stuck_out_tongue: myycket är helt onödigt av det du har listat, skulle jag säga, om du har en helt vanlig enmanskonsultlåda dvs. Stort lycka till och säg till om du har fler frågor :slight_smile: Mvh, Anna

Tack svar ja semester är skönt, har själv varit på semester i 2 veckor nu för att börja jobba igen och ta tag i vad jag ska göra framöver.
Visst är de många av de kostnader valfria men tex utbildning vill jag kunna göra en projektledare certifiering för att öka chanserna efter första uppdraget, resterande kostnader är för att jämföra så att jag har samma förmåner som jag har idag. Tack för input på en del siffor jag ligger hyffsat lika dessa iaf. Bokföring gör jag själv sedan avstämnings med revisor var tanken. Detta då jag suttit som Kassör i en förening och gjort allt detta innan mer årsbokslut, kontering, lönehantering mm .

1 gillning

@kurik vad härligt :slight_smile: skönt att dra igång igen kanske? ja men precis det är riktigt svårt att säga någonting som stämmer för alla här eftersom de allra flesta kostnaderna är helt valfria. Man kan ju exempelvis ha flertalet olika dyra eller mindre dyra försäkringar - eller ingen alls - det kan bli en riktigt stor kostnadspost beroende på ens val som man gör liksom. Jag tycker man ska försöka ha så låga omkostnader som möjligt och väldigt grundligt utvärdera om man verkligen behöver exempelvis den där försäkringen eller någon annan nice to have-grej. Utbildning är riktigt bra och mer en engångsutgift kanske så det kan man ju satsa på om man har tid och utrymme för det :slight_smile: de kontinuerliga utgifterna känns mer “farliga” hehe. Grymt ju - att göra bokföringen själv sparar så otroligt mycket pengar och det har ju blivit så mycket enklare också med all hjälp som finns online och alla verktyg som utvecklas hela tiden! Flera integrationer mellan system också som underlättar så jag tror verkligen det är framtiden. :slight_smile: stort lycka till!!

Bättre att undersöka marknadspris än att ta betalt utifrån dina kostnader.

Jobbar du heltid och har ett någorlunda standard arvode på säg 900kr/h så behöver du inte oroa dig över kostnader.

Här är några av mina utgifter per månad:

VPN 191
Kontor 4551
Telefonabonnemang 436
Försäkring företag 432
Bokföringsprogam 625
Mjukvara licenser 397
Bankavgifter 278
Extra försäkring anställd1327

Tillkommer redovisningsekonom för bokslut ca 13 000 per år. Men absolut största utgiftsposten är kopplat till lönen.

1 gillning

Ok tack för input det visar att mina siffor är hyffsade på utgifterna iaf. Kommer absolut lägga mig på en rimlig nivå jämfört med andra dock vill jag in så det kommer nog bli i det lägre spannet till att börja med. men det känns iaf tryggt att veta at man har täckning för kostnader

1 gillning

Flera uppdrag, inklusive det jag har nu förhandlade vi priset utifrån vardera partens bud. Det behöver inte bli dålig stämning alls för att man inte är överens i början. Är mitt pris för högt säger kunden det och lämnar ett motbud sedan försöker man komma överens.

Tvärt om accepterar någon av parterna direkt kanske priset är för högt eller för lågt :slight_smile:

1 gillning