Kostnader att driva företaget?

Hej!

Jag undrar vad ni har för kostnader att driva företaget? Hur mycket???

Har tänkt börja med att hyra plats i ett kontorshotell och ha mobiltelefon med abbonemang. Är ett tjänst företag så behöver inget lager. En dator kommer behövas för administration.( Fortnox Mellan med Lunar Essentiall) Är 15-25 tusen/ månad rimligt eller bör jag budgetera mer?

2 gillningar

Hej @Fag Tack för din fråga. Det beror helt och hållet på vilken business du har.

Om du, som jag, är uthyrd konsult hos någon annan har du minimala återkommande kostnader. Mobilabonnemang typ (311 kr/månad för mig). Försäkring om man vill ha det. Bokföringssystem (några tusen kr/år), jag köper också in Google workspace för typ 150 kr/månad. Min hemsida kostar några hundralappar per år. Årsredovisning 200 kr/år, jag har också ett podcastkonto för typ 1000 kr/år. Det är väl mobiltelefon och dator som drar iväg lite (men det är ju en engångskostnad som håller i flera år). Om du däremot har en helt annan business kan andra kostnader tillkomma :slight_smile:

Lycka till!

Mvh,

Anna

@ Anna. Tack för svaret. Jag hade tänkt använda Fortnox Mellan (579/ månad) för administration, bokföring/ lön och Lunar Limitless ( 166/ månad) som bank. Har hittat ett kontorshotell i Västerås som har allt jag önskar (6100 exkl / månad), mobilabonnemang måste jag titta på hur jag löser, likaså mobil och dator. Är frestad att prova Permånad så slipper jag bekymra mig om inventarier och avskrivningar. Det kanske blir dyrare men förhoppningsvis enklare/ flexiblare. Det kanske låter kaxigt men ekonomin är inte mitt stora problem, enkelhet och flexibilitet är prio för mig. Har hittat en redovisningsbyrå som jag hoppas kan bli ett utmärkt bollplank/ rådgivare när det gäller skatter/ lön/ utdelning/ pensioner/ försäkringar/ förmåner etc.

Sammantaget verkar jag kunna klara mig med att budgetera 15-25 tusen/ månad i " fasta" kostnader.
Låter det orimligt?

Sedan kommer jag ha ett extensivt resekonto eftersom mina kunder kommer vara nationer runt om i världen och i olika grad kan det innebära fältarbete på plats…

Den tors 15 jan. 2026 10:01 emAnna Leijon <notifications@annaleijon.discoursemail.com> skrev: