Frågor ideell förening

Hej jag har startat en Ideell förening

Vi har en lag i Sverige som heter “Rätt till tak över huvudet”

Den skiter Kommunerna i tro mig jag vet.

Har varit hemlös ifrån 1/1-2020 till November 2024

Jag vann t.om emot Ekonomiskt bistånd Helsingborg 18/10-2022 Så glad i hågen gick jag in till ekonomiskt bistånd.

Deras svar var att tillkalla 4 väktare och kasta ut mig.

Så I augusti så startade jag en ideell förening för att ge Hemlösa tak över huvudet och

Hemlösa samt Ensamstående mödrar bägge på existensminimum en lön på minst 20.000 per månad.

Men jag har haft stora problem då skatteverket vägrar ge mig arbetsgivartillstånd.

Jag sitter själv inte med i Styrelsen eftersom jag behöver en av jobben själv och i en Ideell förening får inte egna medlemmar tjäna pengar.

Därav är medlemmarna Styrelsen, Kommande medlemmar, Månadsgivare

Vi som blir anställda är således inte medlemmar.

Vad behöver jag din hjälp med.

*Jag behöver veta vilken bank som är billigast för ideella föreningar för Swiss

*Vilken kortterminal operatör som är billigast

*Samt vilket medlemsregister som är enklast och billigast att skaffa medlemmar i.

Då det är jag som startat upp föreningen och jag själv lever på existens minimum är budgeten i början endast det lån en kamrat ger mig på 100.000kr

Lönen på minst 20.000 fås in genom

att vi är längst ifrån arbetsmöjlighet och därmed rätt till 2.5*arbetsgivaravgiften upp till en lön på 20.000 därav grundlönen.

Till detta tillkommer en arbetsgivaravgift. Mellanskillnaden är ungefär 13000kr som den nyanställde får in genom.

Stå utanför en affär och be om pengar till föreningen

Samt 200kr per timme till de som kommer ut ur affären och vill anställa denne personen för hushållsnära tjänster på minst 1 heldag 8 timmar, vilket eftersom det är hushållsnära tjänster är 50% avdrag hos skatteverket.

Dock får detta inte användas för anställa denne person i stället för en firma som de egentligen skulle anställt för att göra tjänsten. Utan enbart om personen i fråga skulle gjort arbetet själv, eller om arbetet annars inte blivit av.

Vi är inte intresserade att konkurrera ut någon annan och för övrigt har vi varken kunskapen eller maskinerna som firman har.

Om du inte sitter på svaret så vänligen lotsa mig rätt så att vi tillsammans kan hjälpa hemlösa vi är över 27000 hemlösa i hela Sverige.

Med vänliga hälsningar