Hjälp med obetald faktura

Hej!

Allt kan hända som egenföretagare och man ska vara redo att anpassa sig. Till och med att kunderna inte betalar fakturan.

Jag undrar vad har alla andra som erfarenhet om obetalda fakturor - att från factoring (köp av faktura), inkasso, kronofogden. Jag skulle gissa att de flesta säljer deras fakturor, men kanske jag har fel.

En grej som jag märkte är att ett factoringbolag kommer göra en kreditcheck - och det hjälper inte så mycket de som har precis börjat - och troligen de som behöver mest hjälp med att få pengar i kassan i rätt tid.

1 gillning

Hej @andreineculau och tack för ditt inlägg :slight_smile: jag har varit med om att de är lite sena med sina fakturor, men inte så mycket värre än så. Jag har alltid fått betalt (med bara några dagar till max några veckors fördröjning) och det har aldrig varit riktigt kris heller eftersom jag har pengar i kassan liksom. Jag har aldrig sålt några fakturor och jag tror att det är rätt ovanligt faktiskt, men jag vet inte. Man vill ju vara schysst mot sina kunder också så jag har aldrig ens skickat en “påminnelseavgift” - någonting som man annars skulle kunna göra. Det vore intressant att höra hur andra ställer sig till det här :slight_smile: jag tror att de flesta gör som jag, men jag vet inte. Tack för att du tar upp ämnet!

Jag sitter nu med en obetald faktura, och så här i början (första halvåret) kan det snabbt bli lite onödigt tight.

I mitt fall har jag bara en kund och det handlar inte om betalningsproblem, så jag har bara vänligen påmint, och följer upp med ekonomiavdelningen. Jag skulle inte i mitt fall kunna eller vilja göra något förrän en faktura var mer än en månad sent betald (alltså två månader från faktureringsdatum). Det är vad det är, en nackdel med egenföretagandet.

Fast frågan kanske är intressant. Jag kanske är rädd för factoring i onödan?

(Jag bryr mig mer om att inte krångla till saker och inte besvära kunden, än jag är orolig för att inte få betalt…)

EDIT: Jag är alltså på Annas linje, med skillnad att jag också kan se att man kan drabbas av det, särskilt om man gjort som jag och tar lite högre lön i början för att “komma ikapp” (jämnar ut lönen genom att ta mindre i slutet av året, t.ex.).

1 gillning

Inte för att det var exakt det frågan handlade om, men det känns relevant: I mitt fall berodde den försenade fakturan på att de fått en för stor PDF-fil (tror jag) och den fastnat någonstans rent tekniskt. Elektronisk fakturering är vanligt, så mitt tips är att man försöker ha lite koll på hur man skickar sina fakturor från månad till måndag - och kanske följa upp i god tid för att se till att fakturan kommit fram, om man sitter tight.

Rent krasst är det ändå en risk man får ta på kort sikt. Är det stora bolag borde det inte bli något långsiktigt problem.

1 gillning