Höja arvode under uppdrag

Hej!

Kör eget som IT-konsult och har ett löpande uppdrag (inget slutdatum) som rullat i över ett år. Gillar uppdraget men hade troligtvis kunnat få minst 100 kr mer i timman om jag skulle byta.

Hur vanligt är det att höja arvodet i efterhand? Hur brukar kunderna reagera? Är inflation ett rimligt skäl? Hur brukar ni göra?

Tacksam för svar!

1 gillning

Hej @Hej och tack för bra fråga. Har du en mellanhand eller inte? Det beror på vem du ska förhandla med. Om du har en mellanhand är första approachen att försöka förhandla ned dennes mellanskär, så att säga. Säg att den tar 15% - försök förhandla ned det. Även om du har mellanhand tycker jag att mellanhanden ska försöka förhandla upp ditt arvode. Om du har direktavtal får du ta det direkt med kunden. Rimliga argument kan vara 1. du har fått utökat ansvarsområde (mot för vad som står i beskrivningen av ditt uppdrag) - hänvisa till det isf. 2. du har levererat som en gud (visa på konkreta siffror/leverabler isf som är över förväntan) 3. du har benchmarkat och du har på riktigt lågt timarvode jämfört med kollegor med samma profil och då kan du hänvisa till några officiella siffror exempelvis 4. du har fått andra erbjudanden med ett konkret högre timarvode - lägg fram det på ett trevligt sätt isf. 5. inflationen. Last resort.

Det finns säkert fler argument också, men bara “jag vill ha högre timarvode” fungerar aldrig i princip, utan du måste backa upp det med något rimligt argument, exempelvis de ovan.

Jag skulle säga att det är vanligt att timarvoden höjs. Det hör jag talas om hela tiden så det är definitivt inget ovanligt. Kunderna brukar ha förståelse och brukar vara tillmötesgående, anser jag. Du brukar alltid få någonting vid ett sådant försök. Inflationen är det tråkigaste skälet, men din last resort.

Mvh,

Anna

Tack så mycket för ett utförligt svar. Supervärdefullt! Har inte så mycket erfarenhet ännu, så hjälper att mycket att få en inblick i vad som är “normalt”. :grin::+1: