Hur riskfyllt är det att bli suppleant?

Hej!

Jag håller på att förbereda att starta ett AB och har kommit till valet av suppleant.
Jag tänkte direkt att jag skulle fråga en familjemedlem om hjälp men reaktionen från dem som aldrig kunnat något om bolag tidigare blev
“Nej det låter läskigt” och “Det klarar jag nog inte”.

Mycket riktigt när jag googlar en suppleants ansvar så får jag nästan enbart fram skräckpropaganda om hur suppleanten kan bli personligt juridiskt och ekonomiskt straffad om hen gör fel. Jag tänkte spontant att om det verkligen var ett sådant minfält som det framstod som i mina sökresultat borde väl ingen våga bli suppleant?

Jag undrar därför, hur svårt och riskfyllt är det att vara suppleant åt ett frilansarbolag?
Rent konkret om suppleanten skulle behöva ta över vid sjukdomsfall eller dödsfall, vilka saker måste suppleanten vara medveten om/göra för att inte för att inte riskera personliga legala påföljder?

Kan man ordna bolaget så att suppleanten knappt behöver göra/ansvara för någonting även om hen behöver kliva in?

1 gillning

Hej @pioNe bra fråga, tack för den :slight_smile: grattis till uppstarten!!

Jag skulle säga att OM du outsourcar din bokföring så är det inte mycket alls som suppleanten ska göra - kanske något styrelsemöte + protokoll per år i ditt ställe och se till så att årsredovisningen skickas in (men det brukar den externa parten som du outsourcat bokföringen till ha koll på). Om du inte outsourcar din bokföring är det desto mer. Man kan dock alltid ta hjälp. Om du, låt säga, dör och suppleanten har blivit informerad om att exempelvis din årsredovisning måste in en gång per år och den personen har fått alla dina inlogg till dessa ställen (alltså bokföringsprogrammet främst, men kanske också Skattevekret, Verksamt.se mfl) så går det säkert att köpa in tjänsten “gör årsredovisning åt mig en gång” som suppleant. Det borde inte vara några konstigheter alls. Då ska ju dessutom rimligtvis bolaget avvecklas samtidigt eftersom den inte har någon verksamhet kvar (du är ju verksamheten iprincip som frilansare) och det är en vanlig tjänst att köpa in - dvs avveckling av företag. Personen som är suppleant måste kunna googla och ta lite ansvar. Hen kommer bli varse om att exempelvis årsredovisningen inte inkommit genom brev från typ Skatteverket om den inte inkommit i tid och det kan innebära en förseningsavgift och sådär, men avgiften betalar ju företaget. Det är vanligt att ha familjemedlem, partner eller nära vän som suppleant. Den personen behöver ine göra någonting alls förrän du skulle vara otillgänglig och då är det en radda uppgifter, som sagt, men antalet och svårighetsgraden beror på ditt upplägg i ditt bolag. Jag kan också konstatera att det är väldigt varierande grad hur pass seriöst dels bolagsägaren och dels suppleanten tar sina respektive uppdrag. Många utser en suppleant som tackar ja och tänker inte mer på det. Andra är desto seriösare. Det är ju enbart i händelse av att du skulle vara otillgänglig/icke medräknelig som den blir ansvarig i ditt ställe, men jag misstänker att Skatteverket mfl har extra förståelse och högt i tak för en suppleant ändå. Det har nog hänt dem 10000 gånger att suppleanten gör lite fel vid en sådan händelse. Jag kan dock säga att Skatteverket är suuuperhjälpsamma när man ringer dem så stalltipset är att ringa dit, helt enkelt :slight_smile: hoppas det hjälpte och stort lycka till!!! :slight_smile: /Anna

PS. du kan ju ta någon helt extern också och man kan ge arvode till den personen och sådär :slight_smile: