Nyexaminerads dilemma

Jag har en fråga hur man kan förhålla sig till denna lågkonjuktur som nyexaminerad utvecklare när marknaden är som den är.

Har efter 400 inskickade annonser (sen oktober) börjat gå i tankarna att starta min egna webbyrå och själv börja jaga kunder då jag inte längre vill sitta på händerna och låta marknaden diktera mitt öde :sweat_smile:

Funderar då i paritet till egna kunder även försöka hitta konsultmäklare som kanske kan ge lite uppdrag - då är min fråga, finns det ens konsultmäklare idag som arbetar mot nyexaminerade/juniorer eller är det som med allt annat ”minimum 3+ års erfarenhet”?

Hur hade du själv förhållit dig till dagens läge? Vad gör man? :face_with_diagonal_mouth:

1 gillning

Hejsan @JP1777 ursäkta mitt sena svar, men jag var ledig i förra veckan. Åh jag fattar! Det måste verkligen vara tufft att vara nyexad i detta läge… supertuff arbetsmarknad generellt och så även för frilansarna, såklart. Superseniora har svårt att hitta uppdrag och får ibland gå ned i pris… inte roligt!

vad jag vet finns det ingen konsultmäklare som nischar in sig på nyexade. Inte likt konsultbolagen, som oftast fokuserar allra mest på nyexade och vill anställa dem (eftersom de tjänar mest på dem).

Jag har skrivit en artikel om hur man skriver konsult-CV och sådär. JAg tycker att du ska läsa dem:

och frilansguiden:

kontakta mäklare med ditt konsult-CV bifogat, enligt ovan beskrivning.
Skriv ett inlägg på Linkedin, är också en bra approach. Leta i ditt eget nätverk om någon vehöver hjälp med din typ av tjänst om du kan erbjuda. Starta kanske på upwork och de där “mäklarna” eller frilansplattformarna - de kan erbjuda mer stötjobb, men som kanske en nyexad kan få: Lista På Konsultmäklare i Sverige | By Anna Leijon
du hittar dessa plattformar längst ned i ovan lista.

Om ingenting av detta fungerar - ta anställning på ett IT-konsultbolag och bygg lite erfarenhet. Säg sedan upp dig efter ett år eller två och börja frilansa då istället när du dels har lite mer erfarenhet och dels kanske marknaden är snällare…

Hoppas detta hjälper och säg gärna till om du undrar över någonting mer <3

lycka till!!!

/Anna