Jag har avslutat min anställning på ett företag där jag utvecklat en intern applikation (som aldrig kommer säljas utanför företaget) utifrån eget initiativ och som jag dessutom varit ensam utvecklare för. Jag ser att jag skulle kunna göra många saker bättre och skulle vilja börja utveckla en liknande själv. Appen är inspirerad av flera andra liknande applikationer, så det är inte någon unik idé, och givetvis tar jag inte med någon kod utan gör en egen variant helt från scratch.
Mitt anställningskontrakt är dock fullständigt vattentätt och dom kan teoretiskt stämma mig om jag tar med mig idéer jag fått i nattsömnen under tiden som anställd, så länge dom är relevanta branschen. Men det känns inte jätterealistiskt att det skulle gå så långt… fast man vet ju aldrig… Men håller det verkligen i rätten? Det är ju ingen unik idé som sagt, och gränssnittet ser ut som många andra appar. Kontraktet specar inget slutdatum vilket kan tolkas som att det gäller för alltid, vilket också känns sådär lagom hållbart juridiskt. Man har ju sagt upp sig, slutar inte kontraktet gälla då? Man är väl inte livegen för att man varit anställd?
Hur ser folk på att ta idéer från tidigare anställningar eller konsultuppdrag? Är det vanligt? Det känns som man hör talas om massa appar och företag med ursprung i andra företag. Och var tycker ni om min situation specifikt? Är det fel eller fult att bygga en egen variant av appen? Vad borde jag göra? Jag vill väldigt gärna bygga appen.
Hej @B-sotto gud vilken intressant fråga - tack! Det här är, som du säger, supervanligt och händer hela tiden. I min podcast, Techskaparna, intervjuade jag precis en person som lyckats med konststycket att utveckla en app på uppdraget/anställningen, men behålla sin IP. Spana in det om du vill: Techskaparna podcast │ Episod 12
Min fråga är hur specifik appen är för det företaget? Ingår det i deras core-business? Utgör appen en avgörande competitive advantage för det företaget jämfört med deras konkurrenter? Ursprunligen var den ju utvecklad med det företaget 100 % i åtanke, verkar det som. Om du bygger “en ny”, kommer den se annorlunda ut? Ju mindre specifik appen är för företaget i sig och deras core-business, desto mindre bryr nog de sig. Om appen bara gör samma sak, men med helt ny kod, borde det också vara lugnt, skulle jag säga. Vi bor ju inte i USA heller, utan i ett mycket lugnare och mer resonligt land när det kommer till sådana här saker. Om idén inte är unik på något sätt och koden är ny så tror jag att det är hur lugnt som helst. Skönt att “lämna den gamla koden” hos dem och börja om från scratch också, med ryggen fri. Det här är jag också jätteirriterad på när det kommer till anställningskontrakt - att de kan säga att de äger ALLTING som man producerat och, som du säger, typ inklusive ens tankar någon borde göra någonting åt de här orimliga anställningskontrakten! Tack och lov brukar sådant där vara lite lugnare i frilanskontrakt.
Appen är inte särskilt knuten till deras core business som så. Den löser en väldigt liten del av arbetsflödet, men en del som är tidskrävande, krånglig och tråkig. Perfekt case att förbättra mao, och appen har tagits emot väl och blivit populär vilket gör appen till en konkurensfördel. Det är ju roligare att jobba på ett bolag med bra verktyg. Många andra bolag hade haft nytta av den så den är inte hårt knuten till enbart deras arbetsflöde.
Jag har varit i kontakt med en jurist i frågan också och dom säger att jag är körd (om man följer kontraktet till punkt och pricka) och det bästa hade varit att komma överens med företaget om en deal. Och det kan jag väl hålla med om egentligen, men om jag inte frågar om lov så är det Schrödingers katt över situationen, både ok och inte ok tills dess att jag faktiskt frågar! Eller som man brukar säga, bättre att be om ursäkt än att be om lov!
Haha jag håller med! Jurister säger dock ALLTID att man är körd. Om man skulle lyssna på dem hela tiden skulle man inte få göra någonting frågan är ju om de kommer att AGERA på det som står i kontraktet. För även om det står där är ju den stora frågan om det någonsin kommer att användas i praktiken.
Säljer de vidare appen eller bygger tjänster på appen, så att säga? Skulle du vara en konkurrent till dem om du startade ett företag och sålde appen? Hur stora är det här företaget? Om de är jättestora och har en annan huvudpodukt/nisch/bransch och inte är intresserad av att sälja vidare den själva så är ju du förmodligen en ointressant spelare i sammanhanget.
Om du har någon som är lite högre upp på det bolaget och som du har en god relation med så skulle jag försöka ta en lunch med den personen och “känna tempen” lite inofficiellt. Om du märker att den personen är medgörlig på det planet kan du ju öppna upp dig och vara helt ärlig. Ta fram ett förslag på kontrakt som du kanske redan har förberett. Om de INTE är 100% villiga så finns det ju alltid deals att göra. Om du erbjuder dem någonting i gengäld - exempelvis gratis uppdateringar, support och kontinuerlig användning av tjänsten som en start. Räcker inte det finns det andra sätt att skära kakan på. Förhoppningsvis är de ju vänligt inställda till dig och kanske så länge du inte säljer den vidare till deras konkurrenter så är de nöjda, eller någonting sådant?
Ett förslag skulle vara att ta en intern diskussion för att publicera kodkällan som open-source nånstans. Gärna på github eftersom koden blir indexbar i google om ett par dagar, något som du kan använda som bevis i framtiden. Annars du kan t.o.m använda archive.org och ta en snapshot.
Erbjuda din tid till att rensa koden, git historik osv, förklara fördelarna, typ marknadsföring för att fånga ny talang, förklara tankarna kring copyright och licens, osv. och glöm inte att förklara dina tankar kring appen utveckling, möjligheter osv. Svårt att veta hur ett sånt möte kan sluta, men finns inga risker med att försöka, och troligen stor potential med att lyckas om båda sidor är transparenta om intressen och hinder.
Det blir enklare för en beslutsfattare att bestämma sig när man kommer med en bra plan och rimliga steg, men en analys kring fördelar och nackdelar, osv. Det är min erfarenhet iaf kring såna situationer.
Stort lycka till! Jag ser fram emot att flera börjar sådana initiativ och utvecklar vidare sina idéer.