Vad har ni för försäkringar?

Vilka försäkringar behöver man egentligen som frilansande konsult inom IT? Ansvarsförsäkring har jag förstått är viktig, men vilka andra? Som nystartad företagare är det ju lätt att bli ett offer för försäkringsbolagens säljare.

Vilka företagsförsäkringar har ni?

1 gillning

Hej

Jag undrade också nästa samma sak - jag undrade om det finns någon som utnyttjade en försäkring och kan därför varmt rekommendera den :slight_smile:

Jag har Försäkring för konsulter och tjänsteföretag - Länsförsäkringar .
Varför LF? :slight_smile: För att andra (t.ex. Trygg Hansa) kunde inte ens hitta mitt företag (1-2 månader efter registrering) men också för att LFs hemsida är skriver tidligt vad innehåller deras försäkring.
Dessutom LFs kundtjänst verkar vara bra och trevlig.

Mvh Andrei

2 gillningar

tack @lisen och @andreineculau för era bidrag till diskussionen :slight_smile: det här är också en svår frågeställning! Många kör ansvarsförsäkring samt sjukvårdförsäkring, vet jag. Det allra vanligaste och mest basic är ju just ansvarsförsäkringen och sjukvårdsförsäkringen är väl om man känner att man vill prioritera det själv och lyxa till det, så att säga :stuck_out_tongue: inga är dock några måsten om det inte krävs i kontrakt (vilket det dock ofta brukar göra med just ansvarsförsäkringen). Dock har ingen någonsin frågat mig om min ansvarsförsäkring, utan man skriver på och lovar på så sätt att man har en, så att säga. Hoppas att det besvarade din fråga! Om någon annan har några andra försäkringar så skriv gärna och berätta om det :slight_smile: det skulle jag också vara intresserad av att höra mer om!

1 gillning

Sorry for writing in English in a Swedish thread, but I have a couple of insurances related to my mortgage for example. They would cover the costs in case I become unemployed or in case of sickness.
I pay a-kassa as well, that covers my salary in case I’m laid off.

Are there similar insurances when I’m self-employed?

@Anonymous Do you need any more insurance than that, you think? The only insurance I recommend as a freelancer is the “responsibility insurance”, which all freelancers and self-employed people probably should have and that covers any damage you might cause knowingly or unknowingly at the client (i have though never heard of anyone actually using this, but it states in the contract that one should have it so therefore most of us freelancers do). I do not recommend any other insurance. I do not have any other insurance either, actually. I do not even pay A-kassa actually :stuck_out_tongue: I save a lot of money in my company instead. That works as my insurance. When you come to a certain point when you have saved quite a lot of money both personally and in your company, that covers most of the stuff you need, in my opinion, but I am quite a risk taking being, I suppose. It all comes down to your personal preference and risk-averity, which only you can decide what you feel comfortable with here. All insurances are optional. Good luck :slight_smile:

1 gillning

Sjukvårdsförsäkring är väl en av de mer relevanta - alltså snabbare tillgång till vård (inklusive psykolog, etc.), om det behövs. Varför? Tid är pengar. Det är ju också en “försäkring” som faktiskt “gör något” åt en situation.

Att bara få ersättning (pengar) är ju ofta en omväg om man ändå har en buffert, särskilt för företagsrelaterade saker.

1 gillning

@Simon håller verkligen med! Tack för ditt svar :slight_smile: det är verkligen skillnad på vad en försäkring kan göra då de allra flesta enbart kan “ge pengar”, medan sjukvårdsförsärkingen faktiskt “ger tid” - precis som du säger. Bra sammanfattat, tack!