Vilken bolagsform i kontakten med mäklarfirmorna?

Hej Anna,

Och tack för att du lagt upp listan på konsultmäklare.

Jag undrar lite över skillnaden enskild företagare, AB och frilans i kontakten med mäklarfirmorna. Jag hade först en enskildfirma, bytte sedan över till AB som jag inte fått igång riktigt. AB valde jag för att kunna vara med vid utlysningar via Vinnova då man behöver vara en juridisk person för att delta. Och nu har jag sett på sistone en del som pratar sig varma för frilansformen.

Min fråga är, i kontakten med konsultmäklarna, vad är de för bolagsform som de föredrar att inkorporera inom sin verksamhet? Jag vet ju t.ex. att ska man arbeta som konsult inom SUA projekt så måste bolaget SUA certifieras. Antar att frilans och enskild firma faller bort.

Jag hoppas att du kan reda ut min fråga.

Ha en fin dag,

1 gillning

Hej @Henrik och tack för din fråga! Jag är ingen expert, men många kräver ett AB. Det är även det jag rekommenderar. AB är den “högsta formen” av egenföretagande och även säkrare ur ett betalningsperspektiv och så vidare. Det kan vara stipulerat i avtalsmallen att de endast signar kontrakt med bolagsformen AB liksom de också kräver att du exempelvis är registrerad för moms, f-skatt och innehar försäkring. Det är bara några av de grejer de kan rada upp som krav i kontraktet med sin motpart - dvs dig. Det är lite deras villkor som gäller om du vill göra business med dem :stuck_out_tongue:

Om du vill ha ditt på det torra - satsa på AB så behöver du aldrig fundera längre. Det finns liksom ingen som “föredrar att signa med enskild firma”. Antingen kräver de AB eller så tillåter de också enskild firma, liksom. Om du är osäker - hör av dig till respektive mäklare och fråga! Det kan säkert vara olika inom olika branscher, men här återger jag i varje fall min erfarenhet av frågan.

Stort lycka till och bara att ställa fler frågor om de dyker upp så ska jag försöka besvara dem!

Ha en fin dag,
Anna